Układ kierowniczy – awarie

2018-07-07

Układ kierowniczy jest bardzo ważną częścią każdego pojazdu – odpowiada za sterowanie nim. W pojeździe natomiast podstawową częścią są również hamulce. Jeśli i hamulce i układ kierowniczy funkcjonują prawidłowo – mamy gwarancję spokojnej, bezpiecznej jazdy. Układ kierowniczy może jednak łatwo ulec uszkodzeniom.

Pod wpływem jakiejkolwiek nierówności na drodze, czy dziury zmieniają się naprężenia oddziałujące na niego – zwiększa się ryzyko, że ulegnie on uszkodzeniom. Ponadto szkodliwie wpływają na niego zmienne temperatury, albo wilgotne otoczenie.

Wyposażenie układu kierowniczego

Do wyposażenia układu kierowniczego przede wszystkim zalicza się kolumnę kierowniczą, przekładnię kierowniczą, a także mechanizm zwrotniczy. Kolumną kierownicy jest dwuelementowy wał, który przebiega od koła kierownicy ku dołu do komory silnikowej, w której złącza się przekładnią kierowniczą. W przypadku awarii kolumna ulega złamaniu i ochrania osobę kierującą pojazdem. Przekładnią kierowniczą jest maglownica, usytuowana w poziomie do kolumny, wykorzystywana zazwyczaj w pojazdach napędzanych na przednie koła. W przypadku samochodów, które mają napęd na tył używa się przekładni globoidalnych, ślimakowych, oraz śrubowo-kulkowych. Mechanizmem zwrotniczym są części złączające koła sterowane z przekładnią. Końcówki złączają się z kółkami kierowniczymi, które zmieniają układ zwrotnic oraz kół samochodu. Są to takie rodzaje mechanizmów, które obecnie najszerzej wykorzystuje się w samochodach.

Kolejną częścią w układzie kierowniczym jest mechanizm wspomagania – dzięki niemu kołom pojazdu łatwiej się skręca. Mechanizmy te określa się hydraulicznymi. Tam pompa wytłaczała olej uzupełniający układ, obecnie wykorzystuje się zazwyczaj układy elektryczno-hydrauliczne.

Z jakimi awariami zazwyczaj się spotykamy?

Nie jest łatwo zdefiniować awarie dopadające układ kierowniczy. Jest to spowodowane szczególnie tym, że prawie takie same symptomy dostarczają różnorodne awarie.

Np. jeśli czujemy, że nasza kierownica szarpie, czy drga, może być to spowodowane zapowietrzeniem układu, albo również uszkodzeniem pompy wspomagania, czy poluzowaniem paska napędu pompy.

Dość drogą część układu kierowniczego stanowi maglownica. Możliwa jest jej regeneracja, dzięki czemu wydatki na naprawę są nieco niższe. Takie usługi na terenie naszego kraju pełni wiele firm. W razie potrzeby jak najbardziej warto skorzystać!