Filtry w pojeździe samochodowym

2018-07-08

W dzisiejszych, nowych autach znajdują się trzy, a czasem nawet cztery filtry. Każdy z nich jest tak samo istotny, jednak jeden z nich jest nieco obojętnie postrzegany przez właścicieli aut – i to w dodatku ten, który w większym stopniu wpływa na wygodę oraz zdrowie przebywających w środku pojazdu osób.

Filtr przeciw pyłkowy

Zaparowane szyby w aucie mogą być wywołane wieloma czynnikami. Główną trudnością z jaką się wtedy zmagamy jest zapchany filtr przeciw pyłkowy. Znajduje się on obok nagrzewnicy oraz parownika klimatyzacji. Jego rolą jest przeciwdziałanie dostania się zabrudzeń do środka samochodu oraz szkodliwych zapachów. Ponadto zabezpiecza parownik przed osadzaniem się na nim zanieczyszczeń. Kiedy klimatyzacja pracuje, na parowniku tworzy się para wodna, ułatwiająca przyklejenie pyłu. Zanieczyszczony filtr zmniejsza przebieg powietrza, w efekcie czego obniża się efektywność w układzie wentylacji i wietrzeniu wnętrz. Ponadto jeżeli filtr nie działa, albo jest mocno zanieczyszczony oraz wilgotny – filtr oraz parownik może zostać porośnięty pleśnią. Wywołuje to choroby u osób przebywających w środku pojazdu. Filtr ten warto wymieniać raz na rok przed nadejściem zimy.  W przypadku większych przebiegów – jednocześnie z filtrem powietrza w silniku.

Filtr powietrza

Jeśli filtr jest zabrudzony – osiągi samochodu ulegają obniżeniu, a zużywanie paliwa jest większe. Filtry dzielą się na kilka rodzajów – olejowe, albo suche klasy cyklon, powszechne papierowe, czy bawełniane. Najczęściej jednak spotykamy się z filtrami papierowymi. Poziom ich zapylenia jest dość wysoki, dlatego trzeba je często wymieniać. Podczas małych przebiegów można robić to  raz na rok, a podczas większych – dwa razy częściej.

Wkładka papierowa najmocniej zabrudzona jest przez pył, który nieco przebarwia papier na inny kolor, ale silnie go zatyka.

Jeśli chodzi o filtr bawełniany, jego plusem jest trwałość w użytkowaniu i duża przepustowość powietrza. Tutaj nie mamy do czynienia z wymianą – filtr trzeba wyprać i wetrzeć w niego olej.

Oczywiście można zlecić doświadczonym fachowcom wszelkie usługi z nim związane.

Filtr oleju

Jest to podstawowy filtr w pojeździe samochodowym. Silnik pozbawiony tego elementu prawdopodobnie dynamicznie się wyczerpie. Struktury filtracji w najnowocześniejszych pojazdach powinny być efektywne i pojemne.

Dzisiaj ten element spotyka się w formie typowych blaszanych puszek, albo wkładów. Ważne jest, by pamiętać regularnie o ich wymianie.

Filtr paliwa

W przypadku aut, które mają silnik diesla nie ma utrudnień, gdyż dostęp do filtrów jest bezproblemowy z uwagi na konieczną ich częstą wymianę i potrzebę spuszczenia wody z filtrów.

W przypadku aut, które mają silnik benzynowy sytuacja jest gorsza. Filtr może być umieszczony pod podłogą auta nieopodal zbiornika z paliwem albo nawet w zbiorniku, jako część składu pompy paliwa.

W pierwszym przypadku wymiana filtra jest konieczna, natomiast w drugim przypadku konieczna jest dla dużych przebiegów. Wyjątek może stanowić samochód z wytryskiem benzyny.